Jak přežít menstruaci a zmírnit nepříjemné příznaky

menstruace

Menstruace představuje pro mnoho žen náročné období právě kvůli nepříjemným příznakům, třeba bolestem břicha, střídáním nálad či migrénami. Rychle se měnící hladina hormonů způsobuje změny nálad. Úbytek krve z těla pak vyčerpává navíc ještě vitaminy i minerály.

Nepříjemné příznaky a co s tím?

Ženy jsou v období „měsíčků“ často vyčerpané, plačtivé a nesoustředěné.  Mezi další potíže, které souvisí s menstruací, patří silné krvácení. Do toho se přidají bolesti a PMS (premenstruační syndrom), který trápí většinu žen ať už ve větší nebo menší míře. Ten se podepisuje hlavně na psychice různými výkyvy nálad, podrážděností a celkovým napětím. Z fyzických příznaků, které se objevují již před menstruací, ženy uvádí nejčastěji bolesti hlavy, břicha, pocit plnosti a nafouknutí či zhoršená pleť. Jde o nepříjemné pupínky, kdy si připadáme jako v pubertě.

Výjimkou není v tomto období zvýšená chuť na sladké, slané, kyselé pokrmy. Potraviny z cukru a bílé mouky uvedené příznaky ještě zhoršují. Do svého jídelníčku by měly ženy spíše zařadit potraviny, které umí nepříjemné průvodní jevy menstruace zmírnit nebo odstranit.

Potraviny, které jsou v období menstruace prospěšné

Bolesti a křeče během menstruace souvisí s látkou prostaglandinem. Ta ovlivňuje srážlivost krve, prokrvení i děložní stahy. Větší tvorbu prostaglandinu, který je za menstruační bolesti zodpovědný, můžou ženy snížit konzumací flavonoidů. Obsaženy jsou v ovoci, jako jsou jablka, švestky nebo borůvky. Vhodné je rovněž ovoce bohaté na antioxidanty, které také přispívá ke zmírnění bolesti v podbřišku. Pokud žena během menstruace trpí ve větší míře na nadýmání, měla by zařadit do svého jídelníčku potraviny bohaté na hořčík. Ten umí podpořit látkovou výměnu a zmírňuje tyto potíže. Hořčík naleznete například v ořeších: vlašské, mandle, kešu a lískové. Z ovoce pomáhají zmírnit PMS například meruňky, fíky, datle, brusinky.

Sója je bohatým zdrojem proteinů, vitaminů i minerálů. V sójových bobech se nachází více vápníku než v mléce. Rovněž mají více proteinů a železa než stejné množství masa. Dokonce více vitaminů B2 a B6 než mají vajíčka. Vitaminy z řady B pomáhají ulevit ženám od nepříjemných projevů PMS, například od únavy a vyčerpání.

Vitamin B6 pomáhá regulovat hormonální aktivitu během menstruace. Společně s vitaminem B2 a B12 i niacinem přispívají k normální činnosti nervové soustavy a tím k psychické rovnováze. Rovněž podporuje optimální stav sliznic a kůže, která mívá během menstruace sklon k vyrážkám. Také nesmíme zapomínat na bylinky, jak ve formě čajů, tak bylinky žvýkat nebo přidávat do polévek. Může se jednat o kontryhel, řebříček, maliník, meduňku. Za zmínku stojí i sezam. Čaj ze semínek pomůže jak na bolestivou menstruaci, tak zlepšuje náladu.

Fotografie publikována se svolením marin Photography/FreeDigitalPhotos.net

Gábina (76 Příspěvků)



Můžete zanechat odpověď, nebo zpětný odkaz z vašich vlastních stránek.

Napsat komentář